temperatura si aderenta – mersul cu motorul in sezonul rece

A venit sezonul rece. Cel putin aici unde sunt eu, am avut o scadere foarte brusca de temperatura la sfarsitul saptamanii trecute. Peste noapte, temperaturile au trecut de la 20-23 de grade Celsius la 5-6 grade. Toti vrem sa incepem sezonul moto cat mai devreme si sa bagam motocicleta la iernat cat mai tarziu. Dar ce inseamna cat mai devreme si ce inseamna cat mai tarziu? Nu am raspuns pentru intrebarea asta pentru ca fiecare face cum il taie capul. Unii scot motocicleta din garaj in martie si o baga la iernat la sfarsitul lui noiembrie. Dar de ce nu mergem cu motorul tot anul? Ati fi surprinsi, nu e vorba neaparat de zapada. E vorba de temperatura, sau mai bine spus temperaturi. O data, temperatura aerului, care il impacteaza direct pe rider – iti degera mainile pe ghidon si nu mai esti in stare sa operezi comenzile motocicletei. Pe de alta parte, e vorba de temperatura asfaltului si, implicit, de temperatura pneurilor – un concept putin mai subtil si un lucru de care nu iti dai seama pana nu esti pus intr-o situatie in care te-ai fi descurcat cu brio daca aveai pneurile incalzite dar, in conditiile in care asfaltul are 3 grade, trantesti motocicleta.

Ideea de a scrie articolul asta mi-a venit dupa ce am vazut cazatura lui Dom The Vegan Biker. Daca inca nu ati vazut clipul, este cel de mai jos:

 
Dupa ce am vazut cazatura, mi-au revenit in minte cateva situatii limita pe care le-am avut si eu cu Hornet-ul, cu niste franari de urgenta in care m-am dus taras cu motocicleta pana aproape de mijlocul intersectiei. Eu am avut noroc, a fost nevoie sa franez in linie dreapta, dar daca as fi rupt aderenta pe accelerare, sunt sigur ca faceam cunostinta cu un highside de toata frumusetea.

Sa purcedem, deci, si sa incercam sa vorbim putin despre temperaturi si pneuri.

Temperatura pneurilor afecteaza multe dintre caracteristicile motocicletei pe care acestea sunt instalate:

– capabilitatile de franare;
– efectuarea virajelor in conditii de siguranta;
– elasticitatea – cu cat este temperatura mai mare, cu atat pneul este mai elastic si poate face fata cu brio unei game mai largi de situatii.

Ce se intampla daca pneurile sunt prea reci?

Desi majoritatea stiu ca un pneu prea incalzit poate cauza probleme, cum ar fi uzura excesiva sau neuniforma a pneului, vom vorbi despre cateva probleme cauzate de un pneu prea rece:

– aderenta scazuta. Deoarece aderenta creste pe masura ce temperatura pneului creste, cu cat pneul este mai rece, cu atat ai aderenta mai putina;
– sanse mai mari sa iti alunece roata cand efectuezi viraje;
– stabilitate scazuta;
– presiune a pneului scazuta;
– rigidizarea pneului. O consecinta directa a rigidizarii pneului este transmiterea accentuata a denivelarilor din asfalt catre ghidon si, implicit, in mainile rider-ului.

Temperatura si felul in care aceasta afecteaza proprietatile pneului

De ce credeti ca pentru masini este obligatoriu prin lege sa folosim cauciucuri de iarna in timpul sezonului rece? Motivul nu este doar profilul pneului (forma florilor de pe pneu si felul in care acestea sunt distribuite), ci si compozitia chimica a cauciucului folosit pentru producerea pneului.

Ideea de compozitie chimica a cauciucului se propaga si este, intr-adevar, mult mai importanta in ceea ce priveste pneurile moto. Diferenta principala intre un pneu de masina si unul de motocicleta este ca, din ce in ce mai mult, pneurile moto pentru strada sunt produse folosind mai multe compozitii chimice in acelasi pneu. Spre exemplu, banda centrala de rulare (folosita la drumuri lungi) va fi facuta dintr-un cauciuc mai tare, mult mai rezistent la uzura, in timp ce benzile laterale ale cauciucului (folosite preponderent in viraje) vor fi confectionate ditnr-un cauciuc mai moale, pentru o aderenta sporita in viraje.

Pentru a multumi o gama diversa de rideri, pneurile moto sunt concepute pentru a opera pe o plaja foarte larga de temperaturi. In general, cauciucurile moto sunt proiectate sa ofere elasticitate de la o temperatura minima de 5 grade Celsius, pastrandu-si proprietatile pana in jurul temperaturii de 90 de grade Celsius (fara a se uza in mod excesiv). Cauciucurile ating astfel de temperaturi (90 de grade) cand mergi cu viteza mare (pe autostrada), cand ai perioade succesive de accelerare si franare sau cand mergi agresiv pe un drum virajat.

Compozitia chimica a diferitelor tipuri de pneuri

Nu toate cauciucurile se nasc egale. Aderenta cauciucurilor depinde foarte mult de materialele folosite in productie. Si exista o diferenta intre materialele folosite pentru pneurile touring si pneurile sport:

– in pneurile touring, in compozitia cauciucului este folosit un amestec de rasini si plastifianti, care ofera aderenta sporita la temperaturi joase;
– pentru pneurile sport, se foloseste un compus care contine rasina, care asigura aderenta pe masura ce pneul este folosit mai intens. Se pot folosi de asemenea diverse uleiuri sau particule de funingine pentru a creset gradul de aderenta.

Concluzia pur tehnica ar fi ca fiecare pneu este specializat pentru anumite conditii de mers. In consecinta, trebuie sa iei in considerare ce vrei sa faci cu pneul ala inainte sa il cumperi sau sa fii constient de limitarile lui dupa ce l-ai cumparat.

Spre exemplu, un pneu sport poate nu e cea mai buna optiune pentru tine daca tu folosesti motocicleta sa te duci la serviciu, sa iei paine de la Mega Image sau sa te dai din ianuarie pana in decembrie. Desi, in teorie, un pneu sport, prin insasi natura lui, in conditii optime, ofera mult mai multa aderenta decat un pneu de strada, niciodata nu o sa poti obtine conditiile alea optime folosind motocicleta pentru ce am scris mai sus. De asemenea, pe ploaie, un pneu sport este mult mai susceptibil la acvaplanare. De aia zic, un cauciuc de strada, care opereaza pe o plaja mai larga de temperaturi si care isi atinge temperatura optima mai repede iti va oferi mult mai multa aderenta decat un pneu sport neincalzit corespunzator.

Acum, chiar daca este frig afara, iar asfaltul este rece, poti incalzi pneurile, nu? Pai bine, bine, tu poti sa le incalzesti, dar ce faci in timpul in care ele sunt in proces de a se incalzi? Trebuie sa fii constient ca pentru a incalzi un cauciuc trebuie sa mergi 1. tare sau 2. agresiv. Si tocmai aici este problema, ca ai nevoie de un pneu incalzit pentru a merge tare si agresiv in siguranta. Si intri astfel intr-un paradox in care ai nevoie sa folosesti exact lucrul pe care vrei sa il obtii si anume, un pneu cald. Si daca te opresti 10 minute, trebuie sa o iei de la capat. Este si motivul pentru care eu prefer sa reduc mersul pe motocicleta pe masura ce scad temperaturile. Spune-i comoditate sau lene daca vrei. Eu prefer sa merg din mai pana in octombrie, dar sa fiu in siguranta.

Cateva grade mai putin iti transforma complet pneurile si, implicit motocicleta, asa ca macar ia-o usor.

Sper ca Dom The Vegan Biker si motocicleta lui sa se faca bine cat mai repede.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *